تهران، عباس آباد، خیابان بهشتی، ابتدای خیابان صابونچی، کوچه ادایی پلاک یک، واحد یک

چرا ناخن های من عجیب به نظر می رسند؟

چرا ناخن‌های من عجیب به نظر می‌رسند؟

ناخن ‌های شما ممکن است خیلی بیشتر از نیاز به مانیکور به شما بگویند. آنها مملو از جزئیات مربوط به سلامتی هستند. ناخن ها می توانند نشان دهند که آیا دچار عفونت هستید، یک بیماری جدی دارید، یا حتی چقدر خوب غذا می خورید. برای اینکه بفهمید ناخن ‌هایتان چه می ‌گویند، به این سؤالات پاسخ دهید. اگر نگران هستید، از پزشک خود بپرسید، زیرا برای اینکه بدانید آیا مشکلی وجود دارد، به چیزی بیش از یک نگاه به دستان خود نیاز دارید. بیشتر تغییر رنگ ناخن ها ناشی از عفونت با قارچ های رایج موجود در هوا، خاک و گرد و غبار است. با این حال آنها می توانند ناشی از انواع بیماری ها، اختلالات پوستی یا حتی مواد شیمیایی باشند.

1. رنگ پریده به نظر می رسند یا سفید؟

این می تواند به این معنی باشد که شما تعداد گلبول های قرمز خون پایینی دارید. ناخن های سفید همچنین می توانند نشانه تروما، بیماری کبد، دیابت، تیروئید پرکار، نارسایی قلبی، مسمومیت با فلزات سنگین، شیمی درمانی یا کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی شما باشند. اگر ناخن ‌های شما عمدتاً سفید با نوار صورتی باریک در نوک آنها هستند، شما به بیماری به نام ناخن‌ های تری مبتلا هستید. این می تواند ناشی از بالا رفتن سن باشد، اما همچنین می تواند منادی دیابت یا بیماری کلیوی، کبدی یا قلبی باشد.

1. آیا ناخن هایتان زرد هستند؟

ناخن هایی که ضخیم هستند، آهسته رشد می کنند و زرد هستند، اغلب به بیماری های ریوی مانند آمفیزم یا برونشیت مزمن اشاره می کنند. مایع در ریه ها و دست ها نیز می تواند منجر به سندرم ناخن زرد شود. پدیده رینود نیز که ناشی از گردش خون ضعیف انگشتان دست، انگشتان پا و بینی است، همینطور است. ناخن های زرد حتی می توانند نشانه سینوزیت، مشکلات تیروئیدی، تجمع لنفاوی و آرتریت روماتوئید باشد. گاهی اوقات ناخن های زرد در خانواده ها ایجاد می شود که نشان دهنده یک ارتباط ژنتیکی است. فقط پزشک شما می تواند منظور آنها را به شما بگوید.

1. آیا تخت ناخن شما قرمز است؟

با پزشک خود صحبت کنید. آنها احتمالاً قلب شما را بررسی خواهند کرد.

1. آیا ناخن هایتان کمی آبی یا بنفش به نظر می رسند (بدون هیچ لاک ناخن)؟

پزشک شما ممکن است این را سیانوز بنامد که یک کلمه پزشکی برای پوستی است که به این شکل به نظر می رسد. ممکن است آن را در سایر قسمت های بدن خود نیز مشاهده کنید، مانند لب ها یا حتی لاله گوش. اگر گلبول های قرمز خون شما اکسیژن کافی حمل نکنند، ممکن است این اتفاق بیفتد. پزشک شما بررسی می کند که آیا قلب، ریه ها، سلول های خونی و رگ های خونی شما درست کار می کنند یا خیر.

1. آیا خطوط نازک قرمز یا قهوه ای می بینید؟

به آنها خونریزی های شکافی می گویند. آنها معمولاً از ضربه به ناخن ها یا عفونت قارچی ایجاد می شوند. آنها همچنین می توانند حاکی از پسوریازیس، ملانوم یا حتی عفونت در دیواره قلب شما باشند.

1. آیا خطوطی وجود دارند که از این طرف به سمت دیگر می روند؟

به این خطوط بیو می گویند. گاهی اوقات آنها با یک بیماری یا آسیب شدید همراه می شوند. یا ممکن است بعد از آن ظاهر شوند. آنها همچنین با پدیده رینود مرتبط باشند. آنها می توانند نشانه ای از کمبود روی باشند، اما اغلب، نشانه ای از استرس هستند.

1. آیا ناخن های شما قاشقی شکل هستند؟

این زمانی اتفاق می افتد که ناخن های شما نازک می شوند و در وسط فرو می روند، گاهی اوقات دارای برآمدگی هایی می شوند. این می تواند نشانه ای از بیماری قلبی، تروما، لوپوس، کم کاری تیروئید، یا مشکل کمبود آهن باشد.

1. آیا آنها حفره یا شکاف دارند؟

پسوریازیس اغلب در ناخن های شما شروع می شود. می تواند آنها را شکافته و باعث ایجاد گودال در سطح شود. علل دیگر شامل آرتریت التهابی یا بیماری تیروئید است.

1. آیا دارای برآمدگی هستند؟

این می تواند باعث برآمدگی انتهای انگشتان شما شود. ناخن‌ های شما ممکن است روی آنها خمیده شوند و مانند قسمت پایین یک قاشق وارونه به نظر برسند. آنها می توانند نشانه مشکلات کبد، ریه یا قلب، ایدز یا حتی بیماری التهابی روده باشند.

1. آیا خطوط یا حباب های تیره زیر آن وجود دارد؟

یک خط سیاه یا قهوه ای ضخیم که از پایین تا نوک امتداد دارد ممکن است ملانوما باشد. گاهی اوقات به صورت یک لکه تیره رنگ ظاهر می شود.

1. آیا ناخن ها شل هستند؟

بسیاری از چیزها می توانند باعث جدا شدن ناخن های شما از بستر ناخن شوند:

• ناخن های بلند (شایع ترین علت)
  • آسیب یا عفونت
  • واکنش به سخت کننده ها یا چسب های ناخن
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی ناشی از مانیکور
  • داروهایی مانند تتراسایکلین و ناپروکسن که حساسیت به نور ایجاد می کنند و می توانند باعث شوند ناخن های شما به نور حساس شده و از بستر ناخن بلند شوند.
  • پسوریازیس، بیماری تیروئید، یا بیماری های دیگر، به خصوص اگر همه ناخن ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند

چه کاری باید انجام دهید؟

تغییرات در ناخن های خود را نادیده نگیرید، اما در نتیجه گیری عجولانه نیز اقدام نکنید. ناخن هایی که صاف نیستند یا یک رنگ نیستند، می توانند نشانه بسیاری از بیماری ها باشند. فقط پزشک شما می تواند با اطمینان بگوید.

قبل از اینکه مشکلی را جدی فرض کنید، به دنبال مظنونان معمول باشید. کبودی، خونریزی زیر ناخن و عفونت های قارچی عامل اصلی ترک خوردن، پوسته شدن یا تغییر رنگ و بافت ناخن ها هستند. اگرچه شایع است، اما درمان عفونت های قارچی می تواند سخت باشد. اگر علائم شما از بین نرفت، به متخصص پوست مراجعه کنید.

تغییر ناخن به ندرت اولین علامت بیماری است. سایر علائم تقریباً همیشه قبل از این اتفاق ظاهر می شوند. به عنوان مثال، آمفیزم خیلی زودتر از ناخن های چاقویی باعث مشکلات تنفسی می شود.

یک بیماری ممکن است باعث تغییر ناخن در برخی افراد شود، اما در برخی دیگر نه. برای مثال همه افراد مبتلا به بیماری کبد دچار ناخن های سفید نمی شوند و هر کسی که ناخن سفید دارد بیماری کبدی ندارد.

اگر به دنبال یک مرکز فیشیال حرفه‌ای می‌گردید، چرا از خدمات کلینیک رزیبا استفاده نمی‌کنید!