تهران، عباس آباد، خیابان بهشتی، ابتدای خیابان صابونچی، کوچه ادایی پلاک یک، واحد یک

لوگو کلینیک رزیبا

جرم گیری دندان و رفع پلاک دندان

فهرست محتوا

اگر سعی می کنید عادات بهداشتی دهان و دندان را برای داشتن لبخندی سالم به شدت رعایت کنید، از بین بردن جرم روی سطح دندان باید اولویت اول شما باشد. تارتار که گاهی به آن جرم می گویند، یک لایه پوسته ای است که می تواند دندان ها را لکه دار کند و باعث تغییر رنگ شود. رسوبات تارتار زمانی تشکیل می شوند که پلاک روی سطح دندان به طور کامل از بین نرود. هنگامی که مواد معدنی موجود در بزاق با پلاک ترکیب می شوند، سخت می شوند و کریستال هایی را تشکیل می دهند که به تارتار تبدیل می شوند. و پیوندهای تارتار آنقدر قوی است که فقط یک دندانپزشک حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا از شر آن خلاص شوید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد جرمگیری دندان در کلینیک رزیبا بدانید.

جرم گیری دندان

با افزایش سن، تارتار سریع‌تر ایجاد می‌شود، اما به طور کلی، افراد از نظر حساسیت نسبت به تشکیل تارتار روی سطح دندان بسیار متفاوت هستند. برای تحت کنترل نگه داشتن رسوب تارتار، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز ضروری است. همچنین ضروری است که هر دو سال یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. در این کنترل ها، دندانپزشک شما می تواند تارتار را با تمیز کردن دندان و جرم گیری دندان درمان کند.

روند جرم گیری دندان

در مورد مراقبت های بعد از کاشت ابرو بیشتر بدانید.

روند جرم گیری دندان

جرم گیری دندان با تمیز کردن دندان ها و با معاینه داخل دهان شروع می شود. دندانپزشک از یک آینه کوچک برای بررسی دندان‌ها و لثه‌ها برای اطمینان از عدم وجود هرگونه مشکل احتمالی استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها تجمع تارتار است. اگر دندان‌پزشک جرم دندان را روی سطح دندان ببیند، آن را با ابزاری به نام جرم‌گیر از بین می‌برد. جرمگیر دستگاهی است که در انتهای آن یک قلاب وجود دارد که برای از بین بردن جرم در بالا و پایین خط لثه استفاده می شود. اگر مقدار بیش از حد تارتار وجود داشته باشد، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا دندانپزشک آن نقطه را بتراشد. در صورتی که تارتار بیش از حد باشد، دندانپزشک ممکن است یک تمیز کردن عمیق را توصیه کند که ترکیبی از جرم گیری و صاف کردن ریشه است.

جرم گیری دندان یک روش غیرجراحی است که تشکیل سرسخت تارتار را از بین می برد. برای برداشتن جرم، دندانپزشک یا از ابزار دستی یا ابزار اولتراسونیک را انتخاب می کند.

  • ابزارهای دستی جرم گیری دندان: اگر این روش استفاده می شود، دندانپزشک از سنگ و کورت برای برداشتن جرم از سطح دندان استفاده می کند. دندانپزشک هنگام استفاده از ابزارهای دستی نمی تواند تارتار را ببیند، بنابراین از حس لامسه خود برای یافتن مناطقی که بیشترین تجمع تارتار را دارند، استفاده می کند.
  • ابزار اولتراسونیک جرم گیری دندان: هنگامی که دندانپزشک از ابزار اولتراسونیک برای حذف تارتار استفاده می کند، نوک ارتعاشی فلزی ابزار اولتراسونیک تارتار را شل می کند و به جدا شدن آن از سطح دندان کمک می کند. سپس از اسپری آب برای شستشوی تارتار استفاده می شود.

مسواک زدن با خمیر دندان

پس از برداشتن جرم از روی دندان، دندانپزشک دندان های بیمار را با خمیر دندان مسواک می کند. دندانپزشک با استفاده از یک برس برقی پرقدرت، خمیر دندان ساییده را برای تمیزی عمیق‌تر روی دندان‌ها قرار می‌دهد. قلم مو صدای ساییدن ایجاد می کند، اما عملا صدمه ایی به دندان نمی زند. تمیز کردن حرفه ای معمولا شامل استفاده از طعم های مختلف خمیر دندان است. خمیر دندان به دندان ها جلا داده و منجر به تمیز کردن عمیق دندان می شود. دندانپزشکان این نوع تمیز کردن عمیق را دو بار در سال توصیه می کنند.

در مورد هزینه کامپوزیت ونیر بیشتر بدانید.

استفاده از نخ دندان

پس از اینکه خمیر دندان استفاده شد، دندانپزشک به طور ماهرانه دندان های بیماران را نخ دندان می کشد. حتی اگر عادت به استفاده از نخ دندان در خانه داشته باشید، واقعاً نمی توانید از نظر دقت، نخ دندان متخصص را شکست دهید. دندانپزشک می تواند نقاط بالقوه ای را که می توانند دردسرساز باشند را شناسایی کند. داشتن یک پاک کننده نخ دندان حرفه ای همچنین جرم های باقی مانده در فرآیند تمیز کردن دندان ها را از بین می برد. در نهایت، دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که دهان خود را بشوید تا باقی‌مانده آن را از بین ببرد. شستشو ممکن است حاوی فلوراید مایع باشد.

فلوراید تراپی

آخرین مرحله در پاکسازی عمیق و رفع جرم، فلوراید تراپی است. فلوراید تراپی به عنوان یک نگهدارنده برای دندان ها عمل می کند، سپس می تواند ماه ها پس از آن به مبارزه با حفره ها کمک کند. یک بار دیگر، بیمار ممکن است یک انتخاب در طعم داشته باشد. فلورایدتراپی، یک ژل یا خمیر کف دار است که روی دندان ها ریخته می شود. پس از یک دقیقه، فلوراید تراپی شستشو داده می شود و دندان ها با وارنیش فلوراید رنگ می شوند.

روش های جرم گیری دندان

در مورد کامپوزیت ونیر بیشتر بدانید.

روش های جرم گیری دندان

جرم گیری یک روش دندانپزشکی است که شامل از بین بردن جرم و پلاک باکتریایی است که روی دندان ها جمع می شود. اغلب همراه با فرآیند صاف کردن سطح ریشه اعمال می شود. جرم دندان ممکن است بالاتر یا پایین تر از سطح لثه ایجاد شود. در طول درمان، دو روش مختلف انجام می شود:

  • تمیز کردن سطحی: در این فرآیند که به عنوان شوینده و پولیش شناخته می شود، پلاک باکتریایی و جرم تجمع یافته در سطح قابل مشاهده دندان ها با ابزار مناسب پاک می شود و سپس سطح دندان با خمیرهای مناسب پولیش می شود.
  • تمیز کردن عمیق و درمان سطح ریشه: در این درمان که به عنوان کورتاژ زیر لثه نیز شناخته می شود. جرم انباشته شده در زیر لثه از سطح ریشه خراشیده می شود و سطح صاف می شود و هدف آن کاهش تجمع مجدد پلاک است.

کاندیدای مناسب جرم گیری دندان

اگر علائم بیماری پریودنتال در دهان خود دارید، تمیز کردن جرم و در صورت لزوم درمان سطح ریشه توصیه می شود. این روش ها به توقف اثر مخرب کمک می کند.

بیماری مزمن پریودنتال زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در پلاک باعث عقب نشینی لثه ها می شوند. در نتیجه این وضعیت بین دندان ها و لثه ها جیب های عمیقی ایجاد می شود و نمی توان با مسواک زدن روتین پاکت ها را تمیز کرد. اگرچه استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن این موارد مفید است، اما بیماری لثه زمانی ایجاد می شود که این موارد نادیده گرفته شود.

عوامل خطر بیماری پریودنتال معمولاً عبارتند از:

  • فشار خون
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی بیماری لثه
  • استعمال دخانیات و دخانیات
  • بارداری
  • تغییرات هورمونی
  • وجود پرکردگی و پروتز دندان معیوب
  • بهداشت ضعیف دهان

کلام آخر

کلینیک دندانپزشکی زیبایی رزیبا یکی از مجهز ترین مراکز داندانپزشکی در تهران است. این کلینیک روزانه صدها بیمار راضی دارد. اگر مایل به جرم گیری دندان هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

لوگو کلینیک رزیبا

کلینیک زیبایی و دندان پزشکی رزیبا

گروه پزشکان رزیبا سال ها است که در زمینه پوست و زیبایی خدمات ارزنده ایی را به زیباجویان ارائه می دهند. این مرکز در ابتدا فعالیت خود را در محدوده میدان هفت تیر تهران شروع کرده و در حال حاضر در محدوده خیابان بهشتی مشغول به فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *