تهران، عباس آباد، خیابان بهشتی، ابتدای خیابان صابونچی، کوچه ادایی پلاک یک، واحد یک

علل تغییر رنگ پوست چیست؟

علل تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشید که در این مطلب به آنها می‌پردازیم:

ویتیلیگو

این وضعیت باعث ‌می‌شود که تکه‌‌هایی از پوست شما ملانین یا رنگ خود را از دست بدهد. زمانی اتفاق ‌می‌‌افتد که سلول ‌های سازنده ملانین ‌می‌‌میرند یا از کار ‌می‌‌افتند. ویتیلیگو همچنین ‌می‌تواند موهای شما و داخل دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد. هیچ درمانی وجود ندارد، اما برخی درمان‌‌ها ممکن است کمک کند. این درمان‌‌ها شامل دارو، نور درمانی و جراحی است.

درمان سرطان

تغییر رنگ پوست ممکن است پس از جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی رخ دهد. همچنین ممکن است پس از واکنش آلرژیک به تزریق یا عوارض جانبی داروی مسکن متوجه آن شوید. ممکن است پوست شما کبود، قرمز یا تیره تر به نظر برسد. این تغییرات معمولاً پس از پایان درمان از بین ‌می‌روند.

آفتاب سوختگی

اگر تا به حال زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری کرده اید، درد ناشی از آفتاب سوختگی را ‌می‌شناسید. این ‌می‌تواند هر قسمت از پوست برهنه از جمله لاله گوش، پوست سر و لب‌‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. پوست شما ممکن است صورتی یا قرمز به نظر برسد. با گذشت زمان، آفتاب بیش از حد ‌می‌تواند روند پیری را تسریع بخشد. این گاهی اوقات به صورت لکه‌‌های تاریک ظاهر ‌می‌شود.

اگزما

این گروه از بیماری‌‌های پوستی باعث التهاب ‌می‌شود که منجر به خشکی و خارش پوست ‌می‌شود. علائم برای هر فردی متفاوت است، اما اگر پوست شما تیره تر باشد، ممکن است قهوه ای، بنفش یا خاکستری به نظر برسد. پوست روشن تر قرمز ‌می‌شود.

درماتیت تماسی

این نوع اگزما زمانی اتفاق ‌می‌افتد که به چیزی حساسیت دارید یا پوست شما را تحریک ‌می‌کند. به عنوان مثال ‌می‌توان به صابون‌‌های خاص، مواد شوینده لباسشویی، لوازم آرایش یا پیچک سمی اشاره کرد. پوست ‌می‌سوزد یا گزگز ‌می‌شود و قرمز، برآمده و متورم ‌می‌شود. همچنین شروع به لایه برداری ‌می‌کند.

ضربه

آسیب پوستی ناشی از سوختگی، تاول یا عفونت می‌ تواند باعث ایجاد لکه ‌هایی شود که روشن ‌تر یا تیره ‌تر از رنگ پوست طبیعی شما هستند. معمولا به خودی خود بهتر ‌می‌شود. اما کرم‌‌های خاصی وجود دارد که ‌می‌توانید از آنها برای محو شدن سریعتر لکه‌‌های تیره استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید ‌می‌تواند روند بهبودی را آهسته کند، بنابراین حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آکنه روزاسه

این بیماری پوستی باعث تغییر رنگ در گونه‌‌ها، بینی، چانه یا پیشانی ‌می‌شود. این مناطق گاهی صورتی یا قرمز به نظر ‌می‌رسند. زنان، افرادی که پوست روشن ‌تری دارند و کسانی که سابقه خانوادگی روزاسه دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

Tinea Versicolor

این عفونت قارچی بر رنگدانه یا رنگ طبیعی پوست شما تأثیر ‌می‌گذارد و باعث ایجاد لکه‌‌های روشن یا تیره ‌می‌شود. زمانی اتفاق ‌می‌افتد که قارچ مالاسزیا خارج از کنترل رشد کند. آسیب پوست، همراه با گرما و رطوبت، ‌می‌تواند باعث رشد بیش از حد قارچ و منجر به عفونت شود. آنتی بیوتیک‌‌ها و سیستم ایمنی ضعیف هم همینطور است. این عارضه معمولا روی شانه‌‌ها، گردن و نیم تنه شما ظاهر ‌می‌شود. اما ‌می‌تواند روی صورت شما نیز تاثیر بگذارد. شما نمی توانید tinea versicolor را به دیگران سرایت دهید، اما زمان زیاد در آفتاب ‌می‌تواند آن را بدتر کند. ممکن است چندین ماه حتی پس از درمان طول بکشد تا برطرف شود و ممکن است در هوای گرم و مرطوب بازگردد.

لکه‌‌های سنی

با افزایش سن، ممکن است شروع به دیدن این لکه‌‌های کوچک و تیره روی پوست خود کنید. به آنها لکه‌‌های خورشیدی، لکه‌‌های کبدی یا عدسی‌‌های خورشیدی نیز ‌می‌گویند. آنها روی پوستی که زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفته است، مانند صورت، بالای دست ‌ها و پاها و بازوها ظاهر می‌ شوند. لکه‌‌های پیری ‌می‌توانند به اندازه کک و مک یا بزرگتر باشند. آنها معمولاً مسطح، بیضی شکل، خرمایی یا قهوه ای تیره هستند. افراد جوان ممکن است به آنها مبتلا شوند، اما معمولاً بعد از 50 سالگی شروع ‌می‌شوند.

واکنش به دارو

استفاده از برخی داروها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ‌می‌تواند باعث واکنش پوستی شود که بسیار شبیه آفتاب سوختگی است. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که از کرم هیدروکورتیزون طولانی ‌تر از زمان پیشنهادی استفاده کنید. حتما برچسب را بخوانید تا متوجه شوید که آیا باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

پسوریازیس

این بیماری خود ایمنی باعث ایجاد لکه‌‌های پوسته پوسته و تغییر رنگ در هر قسمت از بدن شما ‌می‌شود. اما بیشتر روی زانوها و پوست سر شما تاثیر ‌می‌گذارد. پسوریازیس در پوست روشن تر قرمز به نظر ‌می‌رسد. ممکن است در پوست‌‌های تیره تر بنفش، خاکستری یا قهوه ای تیره به نظر برسد. لکه‌‌ها در افراد رنگین پوست ضخیم تر هستند.

رگ‌‌های عنکبوتی

آسیب‌‌های ناشی از نور خورشید، بارداری، پیری و ضربه همگی ‌می‌توانند منجر به رگ‌‌های عنکبوتی شوند. این خطوط نازک و قرمز زمانی ایجاد می‌ شوند که یک خوشه کوچک از رگ ‌های خونی نزدیک سطح پوست شما منبسط شود. رگ‌‌‌های عنکبوتی ممکن است در سراسر بدن شما ایجاد شوند، اما معمولاً روی صورت و پاهای شما ظاهر ‌می‌‌شوند.

زونا

این بیماری توسط همان ویروسی ایجاد ‌می‌شود که باعث آبله مرغان ‌می‌شود. بثورات مانند تاول‌‌هایی در یک طرف بدن یا صورت شما به نظر ‌می‌رسد. ممکن است در اوایل شیوع زونا متوجه درد یا خارش شوید. علائم پسین شامل تغییر رنگ پوست ‌می‌شود.

در مورد فیشیال چه می‌دانید؟