تهران، عباس آباد، خیابان بهشتی، ابتدای خیابان صابونچی، کوچه ادایی پلاک یک، واحد یک

لوگو کلینیک رزیبا

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

فهرست محتوا

داشتن دندان های زیبا و مرتب یکی از شاخص های اصلی زیبایی فرد می باشد. کامپوزیت ونیر یک عمل رایج در دندانپزشکی زیبایی است. در این روش روکش نازکی به منظور پوشاندن عیوب دندان بر روی دندان ها قرار می گیرد و منجر به زیبا سازی دندان ها می گردد. لمینت سرامیکی نیز پوست های نازکی هستند که مطابق با رنگ دندان روی آن قرار می گیرند. در این مقاله به مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر، پرداخته شده است. اگر در مورد انجام این دو روش زیبا سازی دندان ها دودل هستید، توصیه می گردد که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر در چیست؟

کامپوزیت ونیر پوسته های بسیار نازکی هستند که روی دندان های فرد به منظور از بین بردن زدی و مشکلات دندان قرار می گیرند. این کامپوزیت ها به طور معمول، برای بهبود ظاهر و پنهان کردن هر گونه نقص روی دندان های طبیعی بیمار استفاده می شود. کامپوزیت ونیر همانند بسیاری از راه حل های دیگر در دندانپزشکی زیبایی منجر به ایجاد لبخندی بی عیب و نقص در فرد می شود. انجام کامپوزیت در یک جلسه بسیار کوتاه دندانپزشکی انجام می شود و معمولا منجر به بو بد دهان یا هر گونه عارضه جدی در فرد نمی شود.

از دیگر مواردی که امروزه برای پوشاندن عیوب دندان ها استفاده می شود، لمینت سرامیکی است. در لمینت سرامیکی بر عکس کامپوزیت ونیر نیاز به تراشیدن دندان و تهیه قالب در آزمایشگاه می باشد. بنابراین ممکن است دندان ها کمی حساس شوند. در ادامه بیشتر به مقایسه این روش ها می پردازیم.

بهترین روش زیبا سازی دندان

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر روکش هایی هستند که از رزین ساخته می شوند. این ماده ای است که دندانپزشکان بیشتر برای پرکردن دندان از آن استفاده می کنند. رزین کامپوزیت شبیه به خاک رس است. لازم است بدانید که این ماده به راحتی با دندان های انسان مطابقت دارد و در صورتی که توسط پزشک متخصص انجام شود، هیچ عارضه ایی به دنبال ندارد. مزیت آن این است که نیاز آنچنانی به تراشیدن دندان فرد ندارد. لذا دندان بیمار در نتیجه کامپوزیت آسیب نمی بیند.

تفاوت های کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی

بیشتر مراحل ساخت لمینت سرامیکی در آزمایشگاه انجام می شود. به طور معمول، دندانپزشک، دندان های بیمار را قالب می گیرد تا اثری از دندان‌های فرد ثبت را کند. سپس این قالب به آزمایشگاهی فرستاده می شود که روکش های شما را تولید می کند. ساخت این قالب ها ممکن است دو تا سه هفته زمان بر باشد. از طرف دیگر، کامپوزیت ونیرها بلافاصله در مطب دندانپزشکی یا گاهی اوقات در آزمایشگاه ساخته می شوند. لذا برای انجام آن نیاز به یک جلسه می باشد. در ادامه مقایسه این دو به صورت واضح تر انجام شده است.

  • لمینت از کامپوزیت در برابر ضربه بسیار مقاوم تر است.
  • لمینت از کامپوزیت دیرتر رنگ می گیرد.
  • کامپوزیت ونیر به دلیل نازکی ظاهر طبیعی تری در مقایسه با لمینت سرامیکی دارد.
  • کامپوزیت ونیر را در صورت لب پریدگی می توان ترمیم کرد. این در حالی است که لمینت را باید به طور کامل تعویض کرد.
  • طول عمر لمینت بیشتر از کامپوزیت است.

انواع کامپوزیت ونیر

در این قسمت می توانید با انواع کامپوزیت ونیر آشنا شوید.

 کامپوزیت ونیر مستقیم

روکش های مستقیم روکش هایی هستند که پزشک شما بلافاصله در کلینیک تولید می کند. از آنجا که شبیه به خاک رس است، رزین به راحتی قابل سفارشی کردن است. پس از اعمال کامپوزیت روی دندان به منظور اینکه خشک شود، دندان زیر دستگاه ماورا بنفش قرار می گیرد.

کامپوزیت ونیر غیر مستقیم

از طرف دیگر ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم ابتدا در خارج از دهان شما ساخته می شوند. همانطور که در این مورد، دندانپزشک شما به جای اینکه مواد را مستقیماً روی دندان های شما شکل دهد، روکش ها را به طور جداگانه در مطب یا آزمایشگاه طراحی و شکل می دهد. و سپس آنها را به دندان های شما می چسباند. گاهی اوقات، این فرآیند ممکن است بلافاصله انجام نشود و تا زمانی که روکش های دائمی شما آماده شوند، دندانپزشک روی دندان شما از روکش های موقت استفاده می کند.

فرق لمینت و کامپوزیت

در مورد مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر بیشتر بدانید.

کاربرد های کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی

هر دو این موارد می توانند انواع مختلفی از مشکلات زیبایی دندان را برطرف کنند. در واقع، آنها می توانند به یک اندازه عیوب را اصلاح کنند. این موارد شامل:

  • بریدگی و شکستن
  • شکاف ها
  • رنگدانه
  • ناهماهنگی جزئی

اگرچه هر دو گزینه انتظارات زیبا سازی دندان بیمار را برآورده می کنند، و هر دو گزینه نیز یک لبخند طبیعی بی عیب و نقص ارائه می دهند. هنوز چند تفاوت بین آنها وجود دارد.

از نظر هزینه، کامپوزیت ونیر مستقیم ارزانترین هستند و پس از آن کامپوزیت ونیر غیرمستقیم و سپس لمینت سرامیکی قرار دارند.

در مورد دوام، لمینت سرامیکی حداقل با طول عمر 10 تا 15 سال دوام می آوردند. این در حالی است که دوام هر دو نوع کامپوزیت ونیر بین 5 تا 7 سال دوام است.

از نظر کاربرد فوری، ونیرهای کامپوزیت مستقیم تنها گزینه شما برای درمان سریع هستند. گاهی اوقات، می توانید روکش های غیر مستقیم را نیز به زودی دریافت کنید، اما همیشه اینطور نیست. در مورد لمینت سرامیکی درمان، معمولاً چند روز طول می کشد.

از نظر استحکام، کامپوزیت ونیر می توانند به خوبی استحکام خود را حفظ کنند، اما همچنان بیشتر مستعد تراشه هستند. کامپوزیت ونیرغیر مستقیم استحکام بیشتری نسبت به ونیرهای مستقیم دارند. آنها می توانند در برابر سایش مقاومت کنند و در تحمل فشار بهتر هستند.

در مورد بوتاکس مردانه بیشتر بدانید.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر

این روش ها با یک جلسه تمیز کردن و سپس ارزیابی شروع می شود. گاهی اوقات اگر دندانپزشک شما مشکوک به وجود مشکلات اساسی باشد، نیاز به تصویربرداری با اشعه ایکس دارد.

اگر سلامت دندان شما خوب است، می توانید به مرحله بعدی بروید: در این مرحله یک لایه از مینای دندان شما باید برداشته شود تا فضایی برای روکش ها ایجاد شود. پس از اتمام براده کردن، اگر کامپوزیت ونیر مستقیم را انتخاب می کنید، دندانپزشک شما لایه ای از مواد را روی دندان های شما قرار می دهد و به آن شکل می دهد تا طبیعی به نظر برسد. سپس پس از اعمال رزین، آن را در معرض نور UV قرار می دهند تا بلافاصله سفت شود.

برای روکش‌های غیرمستقیم و پس از تراشیدن دندان‌ها، دندانپزشک از شما می‌خواهد که قالبی را گاز بگیرد تا اثری از دهانتان بگیرد.

به دنبال این کار، روکش‌های شما را بیرون از دهانتان طراحی و می‌سازند. پس از آماده شدن، چسبی را روی دندان های شما می زنند تا روکش ها را محکم کنند. پس از قرار دادن، مرحله پولیش روکش ها فرا می رسد و اطمینان حاصل می شود که لبه ها گرد و طبیعی هستند.

در مورد لیزر کل بدن بیشتر بدانید.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر پرداخته شد. اگر مایل به زیبا سازی دندان های خود هستید، ما به شما روش کامپوزیت ونیر را به دلیل استحکام بالا و طبیعی بودن آن پیشنهاد می کنیم. این روش در زمان کوتاهی با بالاترین کیفیت در کلینیک رزیبا قابل انجام است.

لوگو کلینیک رزیبا

کلینیک زیبایی و دندان پزشکی رزیبا

گروه پزشکان رزیبا سال ها است که در زمینه پوست و زیبایی خدمات ارزنده ایی را به زیباجویان ارائه می دهند. این مرکز در ابتدا فعالیت خود را در محدوده میدان هفت تیر تهران شروع کرده و در حال حاضر در محدوده خیابان بهشتی مشغول به فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *